Blog

1.nap 2017.08.19. szombat

Indulás

Délelőtt 10.40-kor indultam Budapestről a Wizzair járatával Máltára, hogy megkezdjem ez évi Erasmus+ mobilitásomat. Szerencsére nem kellett egyedül utaznom, mert Árvainé Hannos Marianna, Gálné Vas Csilla, Kovácsné Bokk Éva és Molnár Mónika kolléganők kurzusa is ebben az időpontban kezdődött. Szombati indulásunkat az indokolta, hogy vasárnap nem volt közvetlen járat Budapestről Máltára.

Két óra repülés után megérkeztünk a  kis szigetország repülőterére, ahol a mediterrán meleg és a teljesen más környezet fogadott bennünket. Az első látásra kopárnak tűnő szigetet felváltotta a az egymást érő települések sokasága, sokszínűsége. Sok arab hatást véltünk felfedezni az építkezésekben, amit kombinált a modernebb stílus.

Két különböző szálláson kaptunk helyet, így a repülőtéren két csoportra szakadtunk. Molnár Mónika és én St. Julian's-ben, közvetlenül az iskola épületében szálltunk meg, aminek sok előnye volt, hiszen nem kellett semmit utaznunk az iskolába, arról nem is beszélve, hogy az utcánk végén már a tenger hullámzott és az ablakunkból is lehetett látni.

Kipakolás után rögtön a város felfedezése következett. Mint rájöttünk, St. Julian's Málta szórakozó központja, ahol nagyon sok itt tanuló fiatal van, a világ minden részéről. Nagyon hangulatos volt az esti sétánk, élveztük a fergeteges hangulatot, a mediterrán életstílus varázsát, a finom ízeket.

2.nap 2017.08.20. vasárnap

Kirándulás Gozora

Vasárnap reggeli ébredésünk már Máltán. A mai napra egy szép kirándulást terveztünk együtt, mind az öten, hiszen három másik kolléganőnk csak egy hetet fog itt tölteni.

Úticélunk a Málta melletti kis sziget Gozo volt. Hajóval mentünk át és élveztük a gyönyörű kék tenger látványát. Az  egyik magaslatáról csodálatos kilátás nyílt a szigetre. Bebarangoltuk a kisváros hangulatos utcáit és elmentünk egy aranybarna homokkal borított strandra is. Finom tenger gyümölcseit ettünk majd visszahajóztunk Máltára. Emlékezetes nap volt!

3. nap 2017.08.21. hétfő

ETI: A kurzus első napja

Reggel 9h-kor gyülekeztünk az iskolában, ahová Európa sok országából érkeztek pedagógus kollégák különböző kurzusokra. Első héten Kovácsné Bokk Éva kolléganőmmel vettem részt a "CLIL - Methodology & ICT Tools for Teachers working with CLIL" elnevezésű kurzuson. Magyarul a kurzus fő témája az idegen nyelven tanított tantárgyak módszertana és az IKT eszközök használata az ilyen típusú órákon. A regisztráció után mindenki elfoglalta helyét a megfelelő teremben és bemutatkozott tanárunk, Niki Stokes. A csoportunkban Lengyelországból, Szlovákiából, Szlovéniából és Olaszországból érkezett kolléganőkkel dolgoztunk együtt, és osztottuk meg tapasztalatainkat is. Megkaptuk a heti órarendünket és lehetőséget fakultatív kirándulásokra is. Óráink minden nap 9-től 14.30-ig tartanak. Mozgalmasan telt tanfolyamunk első napja. A kurzus tematikája az első héten az IKT eszközök szerepére helyezte a fő hangsúlyt.

Óráink után a sziget felfedezésére indultunk. Kis szigetről lévén szó, tömegközlekedéssel, elsősorban busszal, könnyen bejárható. A turisták nagy száma miatt nyüzsgő, izgalmas helyszínek fogadtak minket, a hangulatos települések, üdülőhelyek egymást érték a tengerpart mentén.

4. nap 2017. 08.22. kedd

Ez a reggel már kisebb izgalommal indult, hiszen megismerkedtünk a csoporttársainkkal és tudtuk mi vár ránk a tanfolyamon is. A délelőtti órák gyorsan elteltek, sok új ismeretanyaggal gyarapodtunk, sok hasznos weboldallal megismerkedtünk. A szünetek során jó alkalmunk nyílt kötetlen beszélgetésekre a különböző országokból érkezett kolléganőkkel.

Délután ismét nyakunkba vettük a várost és sokat sétáltunk a tengerpart mentén, gyönyörködtünk a lenyugvó nap szépségében és finom helyi specialitásokat is megkóstoltunk.

5.nap 2017.08.23. szerda

Szerencsére minden reggel ragyogó napsütésre ébredünk, ha kinyitjuk az erkélyajtót a tenger morajlása is hallatszik, olyan közel vagyunk a tengerparthoz. Az iskola épületének földszintjén van egy étkező, ahol reggelizni szoktunk, ez az étkezés jár a szállásunkhoz. Az ebédet és a vacsorát mi magunk oldjuk meg, válogatva a sok lehetőség közül, hiszen étterem, étterem hátán található. A mai órák is gyorsan elteltek, kis csoportokban dolgoztunk egy webquest feladat szerkesztésén.

Késői ebédünket együtt terveztük, egy korábban kinézett ír sörözőben, ahol az angolok kedvencét a Fish and chips-et ettük, finom zöldborsó pürével. Majd buszra szálltunk és ellátogattunk Valettába, a fővárosba. Dimbes-dombos utcáin csavarogtunk és ismerkedtünk a máltai építészet remekeivel. Nagyon jó hangulatú délután és este volt.

6. nap 2017.08.24. csütörtök

Közeledik a hét vége, amikor 3 másik kolléganőnk hazautazik és Molnár Mónika kolléganőmmel maradunk a következő hétre. Az iskolában ismét gyorsan elteltek az órák, különböző internetes oldalakkal ismerkedtünk, melyek nagy segítséget nyújtanak majd a nyelvtanításban. Nagyon hasznosnak találtam a Multidict, a Wordlink és a Webquest felületeket. Megismerkedtünk a CLILstore-ral is, amelyen az idegen nyelven tanított órákhoz találunk sok hasznos ötletet, feladatot, melyeket átalakítva saját óráinkhoz tudunk szabni.

Délután az iskola által szervezett kiránduláson vettünk részt, mely során egy képzett idegenvezetővel jártuk be Valettát, a fővárost. Így olyan helyekre is eljutottunk, melyeket magunktól szinte észre sem vettünk, és sok érdekes tudnivalóval is gazdagodtunk. Túránk késő este ért véget, a város és a kikötők esti fényei mindannyiunkat lenyűgöztek.

7. nap 2017.08.25. péntek

Ismét forró reggelre ébredtünk, felhők csak ritkán zavarták meg a ragyogó napsütést.           Péntek, vagyis kurzusunk első hetének utolsó tanítási napja. Az első héten, mint említettem elsősorban a gyakorlati tudnivalók voltak túlsúlyban, élesben használtuk a különböző on-line felületeket, készítettük a feladatokat, melyeket óráinkon is tudunk majd használni. Elbúcsúztunk azoktól a csoporttársainktól, akik csak egy hetes tanfolyamon vettek részt és tanárnőnktől, Nikitől, aki sok segítséget nyújtott IKT kompetenciánk fejlődéséhez.

A búcsú délutánunkra, hiszen három kolléganőnk holnap elutazik, egy nagyon szép programot terveztünk. Először elmentünk megnézni, a sziget nyugati oldalán található gyönyörű természeti képződményt, a Blue Grotto-t. Csónakkal vittek be bennünket a tengerparti sziklák közé, kis barlangokba, ahol a tenger szebbnél szebb kék árnyalataiban pompázott. A fény és a víz játéka, a sziklák oldalán megjelenő lilás árnyalatok, nem győztünk gyönyörködni a szépségben.

A tenger szépsége után egy hangulatos halászfaluba vettük utunkat, ami gyönyörű, színpompás csónakjairól híres: Marsaxlokk. A kikötőben sétálva teljesen elvarázsolt bennünket a hangulat.

Este következett a finom vacsora, melyre abban a szállodában került sor, ahol Évi, Csilla és Mariann laktak. Nagy szerencséjükre, nekik nem tudtak már szobát adni az iskola épületében, így a Hotel Salini lett a szállásuk. Hát irigyeltük is őket, de egy kicsit mi is élvezhettük a gyönyörű szálloda nyújtotta előnyöket, a medencében fürdőzést. Bőséges vacsorával zártuk az estét a hotel éttermében, és elbúcsúztunk a haza induló kolléganőktől.

8. nap 2017.08.26. szombat

Hurrá! Itt a hétvége! Igazi nyaralós kirándulásokat terveztünk Mónikával, hiszen még sok felfedezni való vár ránk a közeli szigeteken is. Szombati úti célunk Comino szigete volt, egy pici sziget Málta és Gozo között. Délelőtt áthajóztunk erre, a kék lagúnájáról híres kis szigetre és ott töltöttük az egész napot, lubickolva az álomkék tengerben.

Este egy hangulatos étterembe tértünk be, közel a szállásunkhoz, ahol alig tudtunk megbirkózni a hatalmas adag sült oldalassal. Korai lefekvés, hiszen holnap nagy út vár ránk!

9. nap 2017.08.27. vasárnap

SICILY

Már a mobilitásunk tervezgetése közben elhatároztuk Mónikával, hogy kihasználva a lehetőséget, áthajózunk Szicíliába, hiszen 2 órányi hajóút szárnyashajóval. Nekem, mint földrajz szakosnak már régi álmom, hogy egy működő vulkánt lássak közelről. Erre most megadatott a lehetőség. Mikor megérkeztünk Máltára kerestünk egy utazási irodát, és be is fizettünk egy 1 napos útra, melynek a programja tartalmazta az Etna túrát és városnézést Taorminában. Reggel korán kimentünk taxival abba kikötőbe, ahonnan a szárnyashajónk indult és elkezdődött a nagy kaland. Már a hajózás is nagy élmény volt, most ültünk életünkben először szárnyashajón. Az olasz parton buszok vártak bennünket és idegenvezetővel indultunk Taorminába, a kis ékszerdobozhoz hasonlító tengerparti üdülővárosba. Innen már látszódott az Etna füstölgő krátere. WOW!

Taormina után kanyargós hegyi úton kapaszkodtunk fel, Európa egyik működő vulkánja, az Etna oldalán. Már útközben több parazita krátert lehetett látni, majd megérkeztünk a Silvestri mellékkráterhez. innen indult egy felvonó, ami további magasságba vitt bennünket, de a vulkán fő kráteréhez csak külön engedéllyel lehet feljutni, több mint 3000 méteres magasságba. Nagyon nagy élmény volt számomra, a fekete vulkáni tufán lépkedni és szinte érezni a mélyben zajló fortyogó láva erejét. Hihetetlen érzés volt! Későn este, fáradtan, de fantasztikus, új élményekkel gazdagodva érkeztünk vissza Máltára.

10. nap 2017.08.28. hétfő

Új hét, új téma a kurzuson, új tanárnő és új csoporttársak. Ezen a héten inkább az elméleti megerősítésre helyeződik a hangsúlyt, többet fogunk foglalkozni a CLIL módszertanával. Természetesen az elmélet mellett sok gyakorlati jó tanácsot is kaptunk. Gyorsan, közös munkával eltelt a hétfő délelőtt is. Az iskola faláról szeretnék egy-két képet megmutatni, melyeken nagyon frappáns idézeteket olvastam. Nagyon jól kifejezik az élethosszig tartó tanulás mondanivalóját.

Délután egy művészeti látnivaló megtekintését terveztük, a valettai Szent János Katedrálisban található Caravaggio képet. Maga a katedrális is lenyűgöző, arany díszítései, pompája kiemelkedő. Itt található a híres olasz festő egyik híres képe, mely Keresztelő Szent János lefejezését ábrázolja. Sajnos, magát a festményt nem lehetett fényképezni.

11. nap 2017.08.29. kedd

Tanárnőnk érdekessé próbálta tenni, mai komolyabb elméleti témáinkat, mint Bloom's Taxonomy, BICS&CALP, Cognition, HOTs&LOTs. Gyakorlati példákon keresztül könnyebben ment a feldolgozás. Jól működött együtt kis csoportunk. A szünetekben lehetőségünk nyílik kötetlen beszélgetésekre is, így belepillanthatunk több különböző ország oktatásási rendszerébe.

Délután Málta híres strandjai közül a Golden Bay-re esett a választásunk. Itt forgatták a híres Trója című filmnek a partraszállás jelenetét. Sajnos Brad Pitt-tel már nem találkoztunk.

12. nap 2017.08.30. szerda

Már csak 3 napunk van hátra, hihetetlen, hogy milyen gyorsan telik az idő. Azt gondoltuk, hogy kurzusunk mellett a két hét bőven elég lesz ennek az aránylag kis szigetnek a megismerésére, felfedezésére. Hát tévedtünk, már most látjuk, hogy nem tudunk mindenhová eljutni. A szigeten egyébként jól szervezett tömegközlekedés van. Gyakran járnak a buszjáratok körbe a szigeten, a tengerpart mentén, ahol túlnyomórészt a települések találhatók.

Ma délelőtti óráimon a CLIL tanár kompetenciáit boncolgattuk személyes példáinkon keresztül, nagyon jó légkörű délelőtt volt.

Egy lazulós, strandolós, napozós délutánt terveztünk Mónikával. Nagyon közel, az utcánk végéig kellett csak lesétálnunk és már ott is volt a tenger. Nagyon sok helyen lehet olyan partszakaszt találni, ahol szabadon fürdőzhet bárki és elég változatos is a tengerpart, hol sziklás, hol homokos, hol kavicsos. Mindenki megtalálhatja a kedvére valót. Kiélveztük a napsütést, a tenger hullámainak csobogását. Nagyon kellemesen meleg volt a víz. Este egy hangulatos étteremben vacsoráztunk.

13. nap 2017.08.31. csütörtök

Utolsó előtti napunk, kezdhetjük a pakolást is, hiszen holnap az órák után már indulnunk is kell a repülőtérre. Az iskolában a kurzuszáró projektünkre készültünk. Kis csoportokra osztva dolgoztunk egy általunk választott projekten, mely Máltához kötődik. Olyan feladatot kellett készítenünk, melyet iskolai feladatként is használhatunk majd, tanulóink különböző képességeit, kompetenciáit fejlesztve. Egy nagy kartonra készítettük művünket és holnap fogjuk egymásnak bemutatni. Izgalmas közös munka volt, nagyon élveztem.

Délután az iskola által szervezett kiránduláson vettünk részt, Mdinába vittek bennünket, a sziget régi fővárosába, mely a középső részen található. Idegenvezetőnk sok történelmi ismerettel bővítette tudásunkat, hiszen a szigetország történelme nagyon gazdag és változatos volt a különböző korszakok alatt. Sok háború, különböző megszállók találtak rá erre a kis szigetre a Földközi-tengeren.

14. nap 2017.09.01. péntek

Kurzusunk utolsó és egyben hazautazásunk napja is, mert szombaton nincs közvetlen repülőjárat Málta és Budapest között. Délelőtt, a kurzusunk zárásaként bemutattuk csoportokban készült projektjeinket. Én egy szlovén és két lengyel kolléganővel kerültem egy csoportba. Máltával kapcsolatos témánknak Caravaggio-t és a Szent János Katedrálisban található festményét választottuk feldolgozásra. Ehhez a témához rendeltünk hozzá a kurzus alatt megismert online felületekről különböző feladatokat. Közösen mutattuk be egymásnak, magyarázatot fűzve hozzá. Sokat tanultunk a közös munkából, kiegészítettük, bátorítottuk egymást, megosztottuk korábbi tapasztalatainkat. Több jó projekt született.

Projektjeink bemutatása után került sor a bizonyítványok kiosztására, melyre büszkék lehetünk.

Majd búcsút vettünk az iskolától és egyben Máltától is és indultunk a repülőtérre. Este szerencsésen megérkeztünk Budapestre.

Szakmai szempontból nagyon hasznosnak találtam ezt a továbbképző tanfolyamot, sok új ismeretanyaggal, módszertannal bővült tudásom. Rengeteg kulturális élménnyel gazdagodtam, sok lehetőségem volt használni az élő angol nyelvet, mind az iskolában, mind az utcán, különböző élethelyzetekben. Tapasztalataimat igyekszem majd megosztani kollégáimmal.